Dodatki na bloga - tonabloga.blogspot.com

czwartek, 9 lipca 2015

#8 Stutthof


Cześć!

W maju (nie pamiętam dokładnie kiedy, na pewno podczas wymiany uczniowskiej) odwiedziłam Stutthof. Moje przeżycia po nim, są dosyć... nie wiem jak to opisać słowami, ale słowo mocne, trudne powinny w jakiejś części wyrazić to co czuję, wspominając to miejsce.
Zacznę od tego; CZYM JEST STUTTHOF?
Jest to obóz koncentracyjny (1939 - 1945). Więcej chyba już nie muszę na ten temat pisać, ponieważ sądzę, że każdy już teraz przynajmniej wie, czym jest to miejsce. Już teraz muzeum.
Byłam tam podczas wymiany uczniowskiej, czyli w ramach wycieczki.
Nie sądziłam, że takie rzeczy mnie ruszają a tym bardziej wzruszają. A jednak się myliłam
Sttuthof jest to idealne miejsce do nawrócenia się pod względem tych tematów. Mam na myśli, że jeśli uważasz wojny, katowanie Żydów i obozy koncentracyjne za 'nic takiego' to odwiedź jeden z nich. W moim przypadku było to miejsce za Gdańskiem.
Znaczy, nigdy nie uważałam takie opowieści za nudne, bądź dobre. Wręcz przeciwnie. Ale nigdy nie umiałam się na ten temat wypowiedzieć.
Gdy zobaczyłam samo ogrodzenie, wejście, malutkie i długie domki, łazienki, pokoje itp. po prostu odebrało mi mowę. To straszne, że ludzie żyli w takich warunkach. Straszne jest to, że zostali do tego zmuszeni i nie mieli prawa wyboru. Według mnie, Żydzi czy nie Żydzi, to dalej ludzie, tacy sami jak my wszyscy.
Jak przeczytałam wywieszone na ścianach listy tych ludzi, z prośbą o kawałek chleba lub kartki z pamiętnika, gdzie opowiadali jak bardo jest tam źle... zaczęłam po prostu płakać. Jednak najbardziej ruszył mnie tekst, gdzie były wymienione główne przyczyny śmierci tych ludzi, np. zimno, wyczerpanie, zabójstwo, choroby... czyli rzeczy, nad którymi nawet nie mieli wpływu.

Czasem ludzie nie patrzą na to co robią, po prostu to robią, nie licząc się z tym, że krzywdzą bliźniego. Oczekują szacunku, a sami nikogo nim nie obdarzają. 

_________________________________________________________________________________

W następnym poście, pojawią się cytaty z pamiętników i listów tych biednych ludzi. Także jeśli, jesteś zainteresowany, śledź mojego bloga.


Tala xx

















1 komentarz:

  1. Zazdoszcze wymiany :)
    zapraszam nanowy post ! http://kasiastachowska.blogspot.com/2015/07/pasja-fotografia.html

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zostawienie po sobie komentarza :)